Tystnadsplikt...

De senaste dagarna har jag tänkt på i vilka konstiga situationer man utsätts för tystnadsplikt... Helt klart att det ska finnas men borde det itne göras en lite annan bedömning...

Två fall...

Fall 1:

En kille på 15 år går till e nsjukgymnast ensam... när mamman vill veta vad som hänt, får hon till svar. Tja, de tror det blir bra men jag fick nya övningar eller något i den stilen. Mamman vill ju såklart veta så hon kan hjälpa och ringer sjukgymnasten... Då får hon till svar: "Jag har tystnadsplikt"

Fall 2:

En mamma ringer till arkivet för att få sonens (Som vid tillfället är över 18) journaler som ska användas vid mönstring. I journalerna står hela killens sjukdomshistoria. De ombedes skicka ett brev, vilket MAMMAN gör (Sonen skriver under tror jag)och får journalerna hemskickade :S

Borde det inte vara såhär att eftersom mamman i fall 1 e förälder till en underårig son och det handlar om sjukgymnastik... På vilken hon varit med alla gånger utom just denna... Borde hon inte kunna få informationen???

Och i fall 2... Borde det inte vara liiiiite bätttre koll, typ att du måste åka till sjukhuset oc hfå utdragen mot uppvisande av legitimation??? Det e bara mina tankar...

Lämna en kråka tack!

Skriv skriv skriv!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback