Onsdag 30/7

Så var det dags för ny summering =)

Vi gick upp runt 8.00... Åt frukost och duschade... Tysken var lite skum även idag... Vad han gjorde går jag inte in på här dock :S

Städade över i rummet och checkade ut eftersom vi skulle byta rum... (Tack och lov)

Runt 10 åkte vi ner till Nordstan... Gick en snabb runda där och in på Turistbyrån för att handla Göteborgspass... När det var klart gick vi ner till Lilla Bommen



Bestämde oss för en tur ut till Älvsborgsfästning och det var väl det bästa vi gjort... Dock tog det ungefär en halvtimme innan båten som skulle ta oss dit kom, så vi studerade de andra båtarna i hamnen... Bla såg vi den ståtliga "Barken Viking", som tydligen varit ett träningsskepp förr i tiden...

 

I hamnen låg även en båt som hade det nostalgiska namnet "Hebbe Lelle". Ni som sett Albert och Herbert vet vad jag menar =)



Iaf så kom vår båt "Carl- Michael Bellman" till sist och vi fick en 25 minuters tur ut till fästningen, och den var till viss del guidad...



 

Bla beskrevs Göteborgsoperan... Och jag fick även lära mig varför Röde sten heter just så... Hittar ingen bild på den dock :( Vet att jag har filmat det men filmerna går itne att lägga in för tillfället... Men det kommer sen =)

Iaf så kom vi ut till fästningen och möttes av Överstelöjtnant lilije och Drottning Leonora(Eller Eleonora... Har glömt *hehe*) Så fick vi medverka lite i ett interaktivt skådespel... Kul!!

   

Genom skådesplet fick vi en liten rundvandring på fästningen och det var en sak som imponerade mer än allt annat på mig... vet inte varför... Men på båten dit berättade de att man fortfarande kunde se kanonkulor som satt fast i fasaden... Jaja tänkte jag... Små hål eller så... Men icke... det e verkligen hela kanonkulor som sitter där... Och den här bilden är för mig mäktig...



Iaf så strosade vi runt på fästningen till 15.00 då vi begav oss hem efter att ha tagit en liten titt på Monitorn Sölve... lite läskigt att gå på den faktiskt :S Erika hon bangade *hehe* Men Jocke och jag gick igenom hela och efter ett tag kom även Erika fast hon tog sig igenom den fort;)

 



När vi kommit tillbaka till fastlandet checkade vi in igen och fick ett nytt rum... Batterierna till både videokameran (Tusen tack för att jag fick låna den Lena) och Erikas kamera behövde laddas så vi stannade lite på rummet, och tog igen oss innan vi begav oss ner till Kungsportsplatsen och en tur med Paddan...

 Här har jag mest filmat *ler*  Men det var mysigt att vara så mycket på vatten eftersom dagen var nästan olidligt varm...

Efter turen gick vi en snabb runda längs avenyn och sen var vi ganska trötta p ådet så vi återvände till vandrar hemmet och gick ut för att äta tacobuffé... 69:- och ät så mycket du orkar typ...

Sen tog vi en liten sväng och upptäckte att vi bodde bara ett stenkast i från Skansen Kronan som Erika gärna ville besöka.. .Men den låg upp e på ett "berg" så vi bestämde oss för att ta det en annan dag... Blev hyfsat tidig sänggång men en underbar dag hade det verkligen varit och till alla er som funderar p åatt åka till göteborg... ett besök på fästningen e ett måste!!!

Tjingeling!

Lämna en kråka tack!
Postat av: Elisabet

Underbara bilder, måste bara ha varit så underbart att ha sett allt det där "live", en bild säger mer än tusen ord men inget slår att vara där.



Kram Elisabet


Skriv skriv skriv!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback