GÖTEBORG DAG 1

Först och främst vill jag tacka Erika för at hon höll mig vaken halva natten... ;) Sov väl cirka tre timmar, dock inte sammanhängande. Klockan 4 ringde klockan och efter lite snoozande steg jag ujpp... Hopade in i duschen och väckte en trögstartad Erika... En kopp kaffe och kvart i sex kom så Tomas och hämtade oss. Han körde oss in till Centralen i Malmö där vi var vid 6.15 och tget skulle gå 7.51. Goda marigiinaler alltså;)

 

Väl på tåget togs såklart Skipboleken fram... Men efter en timmes spel där vi i princip inte kom någonstans gav vi upp och Erika hävdar att hon vann;) VEt inte om jag godtar det men men;)



Väl uppe i Göteborg gassade solen från en klarblå himmel och vi låste in vååra väskor... Det stod en stor bag i ett olåst trymme och det var lite läbbigt eftersom man hört så mycket på sistone och tankarna gick till Oslo... Men men... Vi sa till i receptionen och killen där sa bara... "Låt den stå". Jaja... Så det gjorde vi...

Vi bestämde oss för att nu äntligen skulle vi se Skansen Lejonet på nära håll. Byggnaden jag drömt om ett par gånger det senaste året och verkligen längtat efter att få se. Det var en hyfsat lång gångväg från Centralstationen dit, och hela färden gick via ett industriområde...:( På något ställe luktade det bara nagellack... Men men vi traskade och traskade oc hkom till en järnvägskorsning precis framför Lejonet... Då dividerade vi om man verkligen skulle gå över här eftersom det var bommar vid övergången... Nåja tillsist sprang vi över *Hehe*

Fick fråga några järnvägsarbetare om man kunde komma upp till Lejonet på något vis och dom guidade oss dit. Vi hade alldeles säkert hittat vägen själv upptäckte vi sen men det kan man ju aldrig veta *Hehe*

Nåja vi traskade uppför "Emerentias backe" där Lejonet ligger och jag skulle fota Erika med byggnaden i bakgrunden... Då jag ber henne backa lite till skriker hon till och det visar sig att hon backat rakt in i brännässlor :S Stackars tös *hehe*

Vi kommer upp och fotar byggnaden. Det blev ganska högt och jag som har lite höjdskräck kände vid några tillfällen att jag svajade till fast jag försökte undvika att titta ner... Därför tog vi oss inte ända upp till gårdsplan då jag tyckte det var för högt... Jag var lite orolig för ett antiklimax då jag gjort mig lite föreställningar om Lejonet och var rädd att det inte skulle leva upp till mina förväntningar... Nä antiklimax blev det inte, menjag blev besviken på omgivningarna...



Sammantaget får Lejonet et 3a av mig:
Byggnaden: 4,5
Tillgänglighet: 2
Skyltning: 1 (Vi hittade inte någon skyltning alls utan fick utgå från ett gammalt foto och hoppas att det var rätt :S)
Omgivning: 2 Skansen Lejonet ligger mittemellan en massa järnvägsspår... Man måste passera ett iaf från den vägen där vi kom... Det var vildvuxet och massa brännässlor överallt. Det som hindrar att det blir en 1a e att det var lite mysigt med kullen det låg på. Det såg gammalt och jobbigt ut att gå upp dit:) Det fanns en trappa men nä våra ben orkade inte ritkigt den... Glömd dock ta bild...



             



Vi gick tillbaka till Centralen och Nordstan och bestämde oss för att äta en bit mat... SEn hämtade vi ut väskorna och åkte till vandrarhemmet... Väl där började dörrarna på den sidan där vi bodde klydda och vi fick vänta på någon från receptionen som fixade till det... Men men vi stuvade in alla våra väskor i det här lilla rummet... Grejer över allt... Thess du snackar compact living:P. Jag vet nu vad du menar;)

Efter lite vila och handlande av frukost till resten av veckan, begav vi oss till Slottsskogen som ligger ett stenkast ifrån där vi bor, med tanken att vi skulle spela äventyrsgolf... Dock övergav vi den tanken då vi såg att Slottsskogen har så mycket mer att erbjuda i form av upplevelser och grönområden... Det var människor överallt och alla satt och fikade, solade eller bara umgicks. Skateboard åkare fanns det gott om här oxå, för Slottsskogen har en massa backar... Vissa jobbigare än andra;)

Här kollade vi på landskapsstugor, åt glass och fick se underbart söta sälar och tom ganska nyfödda kutar... <3 Ville bara hoppa i och klappa!!! Vattentornet skulle vi oxå titta på men det ligger på Slottsskogens högsta punkt och eftersom benen redan var helt slut efter dagens många promenader så lät vi bli... En annan dag... :) Likaså lät vi bli att gå uppför Skansberget till Skansen Kronan... En annan dag;)  I stället blev det lite mat och rundresor i stan...

             



Betyg Slottsskogen: 4,5
Byggnader: 4,5
Tillgänglighet: 5 Det har hela tiden legat bara ett stenkast ifrån där vi bott:D
Skyltning: 3 Vissa vägskäl hade väldigt slitna skyltar och det det gällde att hitta rätt vägskäl, annars var man "lost"
Omgivning: 5... Slottskogen e ett perfekt grönområde.... Dock med jobbiga kullar... MEn men bra motion;) Sen att det finns mysiga små stugor här och var och annar smått och gott gör upplevelsen ännu bättre!

Inlägget kom en dag försent jag vet, men bättre sent än aldrig kan jag tycka;) När Erika kollat sitt ska jag blogga om dagen idag med Discobrandsmonumentet, Gunnebo Slott och trädgårdar, Skansen Kronan och restauranger som itne ville som vi!

Puss kram


Lämna en kråka tack!

Skriv skriv skriv!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback